søndag den 24. november 2013

Chokoladetrøfler

Med inspiration fra Madzvin og mangel på lidt hygge til min svigermors fødselsdag, har jeg lavet disse fine chokoladetrøfler. Jeg har eksperimenteret lidt med at lave dem i andre varianter også - både med hvid chokolade, chokolade med appelsin, med lakrids og med kaffe. Alt blev godt, undtagen dem med hvid chokolade - det er som om det ikke vil størkne helt, så de billeder vil jeg undlade at vise jer ;-) Men opskriften er i hvert fald nem og hurtig og de vil være et sikkert hit til jul.


DETTE SKAL DU BRUGE
200 g. chokolade
1 dl. fløde
1 spsk. sirup
½ tsk. vanillepulver
Kakaopulver, lakridspulver, hakkede nødder eller hvad som helst til at rulle dem i til sidst

SÅDAN SKAL DU GØRE
Smelt chokoladen over et vandbad. Imens den smelter skal fløde, vanillepulver og sirup blandes sammen. Hæld derefter den smeltede chokolade over i flødeblandingen og mix det hele sammen. Det skal være en ensartet blød creme. Stil det i køleskabet i ca. 1 times tid. Tag det derefter ud og form små runde kugler ud af trøffelmassen og læg dem på et bagepapir. De størkner hurtigt igen - så de mister ikke deres form. Rul dem til sidst i kakaopulver, smeltet chokolade, hakkede nødder eller andet godt.

De behøver ikke at opbevares i køleskabet.

2 kommentarer:

Jacqueline sagde ...

Hvor er de blevet fine! :) Tror også snart jeg skal lave en portion til :p

Toppenfin sagde ...

Jeg har også lige købt appelsinchokolade så jeg kan lave lidt til kaffebordet ;)