tirsdag den 28. maj 2013

Gulerodskage med valnøddekerner og citronfrosting

Vores router har været brændt sammen og vi har langt om længe fået internet igen!

Forleden fik vi besøg af to af gutterne fra min kærestes band. De havde pænt bedt om "gulerodskage med snask på". Så det fik de! Jeg har brugt en opskrift fra Amo's "Den Store Bagebog 3, Året Rundt" og ændret lidt her og der. Jeg lavede min uden rosiner, men det er mere en smagssag. Der kan tilsættes 50 g. rosiner til dejen hvis man er til sådan noget :-)



DETTE SKAL DU BRUGE

Kage
275 g. hvedemel
150 g. sukker
150 g. muscovadosukker el. brun farin
2 dl. olie
4 æg
½ tsk. salt
2 tsk. kanel
1 tsk. vanillesukker
1 tsk. natron
1½ tsk. bagepulver
400 g. revne gulerødder
50 g. hakkede valnøddekerner

Frosting
300 g. naturel flødeost (jeg brugte Philadelphia)
2 spsk. vand
70 g. flormelis
Revet skal fra 1 økologisk citron
Saft fra ½ økologisk citron

Hele valnøddekerner til pynt

SÅDAN SKAL DU GØRE
Forvarm ovnen til ca. 170 grader.

Kage
Pisk muscovadosukker/brun farin, olie og æg sammen til en ensformig masse. Bland mel, salt, bagepulver, vanillesukker, kanel og natron i en anden skål og sigt det derefter ned i olieblandingen. Vend de revne gulerødder, rosiner og hakkede valnødder i dejen. Kom til sidst dejen i en springform (24-26 cm i diameter - det var jeg jeg gjorde) eller i en stor rugbrødsform.

Frosting
Bland flødeost sammen med flormelis og rør i det til det har fået en glat overflade. Tilsæt derefter resten af ingredienserne. Fordel først på kagen når den er helt afkølet. Pynt med hakkede og hele valnøddekerner.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Den ser utrolig dejlig ud, mon ikke jeg skulle bage den en dag ;))))))

Vanessa sagde ...

Mmm. Bliver lækkersulten :D

Toppenfin sagde ...

Bag du bare, den er rigtig god! ;-)