tirsdag den 23. april 2013

Groft bananbrød med mørk chokolade og espresso

Jeg har igen eksperimenteret ude i vores køkken. Denne gang var det for at se om jeg kunne kreere et lille bananbrød (kageagtigt dog), som kunne skæres i "stænger" og bruges som snack. På trods af, at det umiddelbart ligner et hobit-rugbrød, så er mit eksperiment lykkedes ret godt, synes jeg selv ;-) Det smager i hvert fald fuldstændig fantastisk. Det kan også bruges som grov/sund kage til en kop kaffe sammen med familien :-)



DETTE SKAL DU BRUGE
2 bananer
2 dl. hvedemel
1 dl. fudkornshvedemel
1 tsk. bagepulver
2 tsk. vanillesukker
25 g. muscovadosukker (rørsukker el.alm. er også fint)
1 æg
2 spsk. meget stærk kaffe
½ dl. naturel yoghurt
1 spsk. olivenolie
Ca. 50 g. hakket chokolade

DETTE SKAL DU GØRE
Forvarm ovnen til 190 grader.
Start med at mose bananerne. Bland derefter mel, bagepulver, vanillesukker, æg og muscovadosukker godt sammen. Tilsæt derefter de mosede bananer, kaffe, olivenolie, bagepulver, vanillesukker og chokolade. Rør godt rundt. Drys en brødform med mel og hæld dejen ned i. Inden brødet bages drysses der med lidt muscovadosukker og en smule havregryn. Bages i 30 minutter - sluk ovnen de sidste 10 minutter.

2 kommentarer:

Sine sagde ...

uhm, hvor ser det dog bare lækkert ud, og faktisk også sundt! FEDT, at du smider opskriften op, kunne virkelig godt tænke mig at prøve at bage sådan en :D

Toppenfin sagde ...

Tusind tak, det var sødt sagt. Jeg synes bare du skal komme i gang så, jeg kan kun anbefale det :-) Det smager kun af usund kage! Hehe