lørdag den 30. marts 2013

Grahamsstykker med chokolade

Fordi jeg er sådan en sukkergris er jeg nødt til at have sådan noget her hjemme i køkkenet, så jeg ikke snacker i de forkerte ting. Jeg har dem også med i madpakken af samme grund! :-)



DETTE SKAL DU BRUGE

(til ca. 20 stk.)

4 dl vand
25 g. gær
1 tsk. salt
25 g. hørfrø
50 g. græskarkerner
1 håndfuld hakkede mandler (eller andre nødder)
400 g. grahamsmel
600 g. hvedemel
200 g. hakket mørkt chokolade
Der kan også tilsættes passende mængder rosiner eller tørret frugt

SÅDAN SKAL DU GØRE
Forvarm ovnen til 220 grader.
Opløs gæren i vandet. Tilsæt derefter salt, frø, kerner og mandler, den hakkede chokolade og rør godt rundt. Til sidst tilsættes mel lidt efter lidt, start med grahamsmelet. Gør hænderne våde så dejen ikke klistrer så meget og form den på en bageplade med bagepapir til et firkantet, fladt brød som er nogenlunde lige højt over det hele. Brug en dejskraber eller et pizzahjul til at dele dejen i passende stykker. Lad det hæve tildækket i 45 minutter. Drys evt. med græskarkerner og bag i ovnen i ca. 30 min.

2 kommentarer:

Amalie sagde ...

Smart! :D
Elsker også sunde ting, som smager af snoller. Hahaha:D

Toppenfin sagde ...

Ja, det kan være nødvendigt en gang imellem ;) haha